Verlies & veerkracht in het onderwijs
Onderwijs is zoveel meer dan kennisoverdracht
Leerlingen komen pas tot leren als ze zich veilig, gezien en gedragen voelen.
Op school gebeurt zoveel meer dan leren. Elke dag komt op school binnen wat het leven brengt;
Blijdschap, nieuwsgierigheid, maar ook verdriet, spanning en verlies.
Het is de plek waar kinderen opgroeien, waar zij vaardigheden en kennis opdoen en de basis leggen om zich verder te kunnen ontwikkelen op een manier die past.
Onderwijsprofessionals hebben een enorme verantwoordelijkheid, niet alleen om hun leerlingen te begeleiden, maar ook om zelf overeind te blijven in een omgeving vol emotionele druk en verandering.
Zij zijn het hart van de school. Als zij steun en erkenning ervaren, kunnen ze die ook geven.
Wanneer zij stevig staan, kunnen leerlingen groeien.
Maar juist in het onderwijs komt verlies vaak dichtbij.
Een leerling die iets ingrijpends meemaakt, een collega die overbelast raakt door zorgen thuis, het raakt allemaal aan de draagkracht van de professional.
Leerkrachten willen blijven zorgen, terwijl ze soms zelf iets te dragen hebben.
En daar is zelden écht ruimte voor. Want in een volle agenda en een cultuur die vooral dóór wil, is stilstaan bij verlies niet vanzelfsprekend. Toch is dat precies wat nodig is om weer vooruit te kunnen.
Waar mensen zijn, is verlies
Op school zie je wat het leven brengt. Blijdschap, nieuwsgierigheid, maar ook verdriet, spanning en verlies.
Want verlies is overal. Een scheiding, een zieke ouder, een kind dat vastloopt, een collega die overbelast raakt, een overlijden. Het raakt de klas, het team en de schoolcultuur.
Wanneer verlies onbesproken blijft, groeit spanning stilletjes door. In gedrag, motivatie, sfeer, teamdynamiek én resultaten. Toch praten we er nauwelijks over.
Niet omdat we niet willen, maar omdat we vaak niet weten hóe.
Het gevolg? Stil verdriet, spanning in het team en oplopend verzuim. Dat raakt de hele organisatie: continuïteit, werkdruk en emotionele veiligheid in de klas.
Maar zodra verlies wél ruimte krijgt, ontstaat rust, verbinding en veerkracht. In mensen én in de organisatie.
Ondersteuning bij verlies en inzetbaarheid in onderwijs
Van overbelasting naar veerkracht op de werkvloer.
Hoge werkdruk, emotionele belasting en ingrijpende gebeurtenissen zorgen ervoor dat medewerkers uitvallen. Dit raakt alles: het team, de leerlingen én de continuïteit. Verlies – in welke vorm dan ook – wordt vaak te laat gesignaleerd.
Met mijn achtergrond in strategisch HRM en verlies- en rouwbegeleiding weet ik hoe verlies doorwerkt in het functioneren van medewerkers en in de schoolcultuur. Door deze werelden te verbinden, help ik onderwijsorganisaties om verzuim te verminderen en veerkracht te vergroten. Daarbij help ik om verlies bespreekbaar te maken en samen te dragen. Met begeleiding, training en beleid bouwen we aan een schoolcultuur waarin:
verlies gezien mag worden
collega ’s elkaar ondersteunen
leerlingen zich emotioneel veilig voelen, met alles wat ze dragen
het onderwijs met rust en vertrouwen kan doorgaan
Hoe we samen kunnen werken
-

Leiding & HR
Leidinggevenden spelen een sleutelrol in duurzame inzetbaarheid van de organisatie. Ik help hen verlies vroeg te (h)erkennen, het gesprek te voeren en medewerkers te ondersteunen.
Zodat het team verbonden blijft en verzuim minder grip krijgt. -

Team & klas
Onderwijsprofessionals dragen niet alleen kennis over, maar ook zorg, veiligheid en stabiliteit. Ik geef praktische trainingen om verlies in de klas bespreekbaar te maken. Zo leren teams op een natuurlijke manier omgaan met emoties, rouw en velies, zonder dat het zwaar hoeft te worden.
De verliesbewuste school
Een verliesbewuste school, is een school van verbinding. Waar emotionele veiligheid, vertrouwen en veerkracht de basis vormen voor de ontwikkeling van leerlingen en professionals.
Verlies hoort bij het leven en dus ook bij school. Wanneer het erkend wordt, hoeft het geen breuk te zijn, maar kan het juist de basis vormen voor groei.
Echte verandering begint wanneer we niet langer om pijn heen werken, maar er met aandacht naar durven kijken. Wanneer we luisteren in plaats van oplossen. Wanneer we naast elkaar gaan staan in plaats van erboven.
Dan verandert de sfeer. Rust keert terug.
Er ontstaat veiligheid, vertrouwen en een dieper gevoel van samen. Van verbinding.
Door verlies ruimte te geven, bouw je aan:
leerlingen die zich durven openen en veerkracht ontwikkelen
professionals met voldoende draagkracht, die stevig blijven staan, ook als het leven schuurt
teams van medewerkers die elkaar versterken
een school waarin menselijkheid net zo belangrijk is als leren
Dat is de kracht van erkenning: van zwaarte naar groei, van stilte naar verbinding, van overleven naar samen leven. En van verzuim naar veerkracht & van taboe naar een cultuur van verbinding.
Ervaringen van anderen
“Zeer informatief. Ook best heftig, maar mooi en fijn dat er ruimte was voor iedereen”
“Mooie ervaring in een fijne en veilige omgeving. Broodnodig om in te zetten en dus interessant om handvatten en inzichten te krijgen.”
“Heel praktisch. Gelijk toepasbaar in de groep”
“Informatief, confronterend en heel welkom. Ik kan andere MT’s deze training voor leidinggevenden van harte aanbevelen. Het heeft blinde vlekken opgehelderd. We zullen dit meenemen in onze overlegstructuur.”
“Een hele waardevolle training waar ik graag nog eens een vervolg van wil bijwonen”
Wil jij investeren in een onderwijsorganisatie waar mensen zich veilig voelen,
waar verlies gedeeld mag worden en waar leerlingen én professionals kunnen groeien in veerkracht en draagkracht?
Plan dan nu een vrijblijvend kennismakingsgesprek, zodat we samen kunnen kijken wat jouw school nodig heeft en hoe we stap voor stap kunnen bouwen aan rust, verbinding en duurzame groei.
Klaar om verlies aan te kijken en samen te gaan voor een organisatie waar ook verlies welkom is?
Of lees verder over mijn aanbod:
➡️ Naar Leiding & HR
➡️ Naar Team & Klas
Neem vrijblijvend contact op
Vul onderstaand contactformulier in en er wordt zo spoedig mogelijk contact met je opgenomen.

